Jan werkhoven is een van onze externe partners. Jan is ADR Arbeidsmediator, conflictcoach en vertrouwenspersoon. Jan helpt met herstelbemiddeling (arbeidsmediation) mens en werk. Van hoofd naar hart voor een duurzame en gelukkige arbeidsrelatie. Jan is gestopt met werken en wij spraken met hem en stelde hem de vraag ‘wat nu?’

En het antwoord op de vraag wat de volgende stap van Jan gaat worden was vrij simpel. Hij wil mensen helpen met zorgen voor Happiness @ work!

Beter
Iedere morgen bij het opstaan ziet de wereld er weer anders uit. Veranderingen horen bij ons leven, maar gaan niet zonder slag of stoot. Het credo van méér consumeren, produceren en winst maken maakt een ommekeer naar maatschappelijk verantwoord en betekenisvol ondernemen en/of organiseren. Van meer naar beter. We kiezen bewust voor een betere en duurzame wereld, het beter inzetten van al onze bronnen, menswaarde en voedend leiderschap. Nog nooit is vertrouwen en wederzijds belang zo cruciaal geweest voor waardecreatie en succes.

Maar wat is betekenisvol helpen, voor wie en als wat?
Als mediator, conflictcoach en vertrouwenspersoon wil Jan alleen nog maar ‘BETEKENISVOL HELPEN’.
Buitenstaanders vragen mij regelmatig: “Jan, waarom heb jij voor dit bijzondere beroep gekozen? Wie wordt er nou blij van de vele veranderingen, gedoe, spanningen, onenigheid of ruzie?”

“Als vijfjarig jongetje droomde ik er al van om wegenwachter te worden. Als superheld in een leren pak op een gele motor met zijspan gestrande mensen te hulp schieten … wat kon er mooier zijn?”, aldus Jan. Nu, vele decennia later is hij nog steeds trouw aan zijn droom en passie. “Ik ben dienstverlener in hart en nieren, het is mijn mindset. Met een zwak voor maatschappelijke organisaties. Omdat zij niet alleen naar economische waarde streven, maar vooral naar maatschappelijke en menselijke waarde. Als helper kom ik weliswaar niet voorrijden in een leren pak op een gele motorfiets, maar ik schiet wel te hulp bij verschillende conflicten, onderling gedoe, team knelpunten, drastische veranderingen of onveilige situaties.”

Mindset
Betekenisvol helpen en geholpen worden zoals jezelf ook geholpen wil worden is een mindset en missie. Een dienstbare mindset is een continue proces van dromen, denken, willen en doen. Het is een manier om naar jezelf te kijken, te ervaren en te leren hoe je in het leven staat en wat je wilt veranderen en bereiken. Wat je zaait, is wat je oogst! Wanneer bijvoorbeeld tijdens het voorgesprek blijkt dat de mindset van partijen totaal verschillend zijn, er geen wederzijds vertrouwen is en de intentie ontbreekt om in een gesprek helder te krijgen waar het werkelijk omgaat, kan ook Jan in zijn rol simpelweg niets betekenen.

Maak het bespreekbaar
Partijen dienen moedig en kwetsbaar te zijn om veranderingen, gedoe of een conflict te bespreken. Jan kan mensen helpen met hun eigen wijsheid en gevoelens de dialoog aan te gaan om zo de weg terug te vinden naar het oorspronkelijke of nieuwe idealisme.

Kan Jan jouw organisatie wellicht helpen? Ga dan snel naar www.j-a-n.nl, nodig Jan vrijblijvend uit en ervaar wat betekenisvol helpen voor u en uw organisatie kan opleveren!