Wanneer je administratiekantoor in Apeldoorn en omgeving zegt, zeg je Verseput! Gert Verseput (64), man van Ineke, vader van drie fantastische jongen én inmiddels trotse opa van drie kleindochters! Gert viert dit jaar met trots het 35-jarige bestaan van zijn gelijknamige kantoor. Reden genoeg om eens met Gert een kop koffie te drinken en verhaal en ontstaan achter administratiekantoor Verseput te horen.

Gert is een financiële man in hart en nieren, zelfs in militaire dienst zat hij al bij de administratieve troepen, maar ondernemen was niet altijd de eerste keus van Gert. Het begon allemaal vrij toevallig, vertelt Gert. “Het was niet eens mijn eigen initiatief. Ik wisselde van baan en ging van een accountantskantoor naar de plaatselijke uitvaartvereniging. Mijn oude werkgever vroeg of ik toch nog wat klussen kon blijven doen. Dat kon, mits ik mij inschreef bij de Kamer van Koophandel.” En zo zag administratiekantoor Verseput het licht.

De start was bescheiden: Gert werkte vijf jaar vanuit huis, naast zijn fulltime baan. Daarmee was hij onbewust een pionier in het huidige thuiswerken. Na die eerste vijf jaar verhuisde hij naar een eigen kantoor in Apeldoorn en nam zijn eerste medewerker in dienst. Dat was een echte mijlpaal, vertelt hij. “Onze verhuizing naar een eigen verdieping aan de Koningstraat, met een eigen ingang en voorzieningen, was fantastisch!” “Voor het eerst voelde het écht als een volwassen bedrijf.”

Vanaf het begin stelde Gert hoge eisen aan zichzelf en aan zijn kantoor. “Ik wilde absoluut niet het imago krijgen van een ‘avondboekhouder’. Kwaliteit stond en staat nog steeds centraal.” Daarom werd Verseput al snel lid van een brancheorganisatie, tegenwoordig bekend als NOAB.

Door de jaren heen veranderde zijn visie op ondernemen wel. “Toen ik net begon, vond ik dat iedere medewerker alles moest kunnen. Vandaag besef ik dat het veel beter werkt als iedereen doet waar hij of zij goed in is én plezier in heeft.”

Ook richting klanten is mijn de visie van Gert anders dan in het begin: “Nu zoek ik specifiek naar superfijne klanten: ondernemers met wie je goed kunt communiceren en waarmee je samen de nadruk kunt leggen op relevante thema’s.”

Als werkgever vindt Gert het belangrijk dat zijn medewerkers zich goed voelen. Zijn missie? “Mijn medewerkers moeten fluitend op de fiets naar kantoor komen. Daar besteden we bewust aandacht aan, bijvoorbeeld door gezellige activiteiten buiten werktijd.”

Als we vragen naar advies voor startende ondernemers hoeft Gert niet lang na te denken: “Klankbord veel met ervaren ondernemers en zorg dat je cijfers op orde zijn. Zo kun je doelstellingen beter afstemmen op kansen en succes.”